Síguenos en las redes sociales:

Instituto de Matemáticas Aplicadas UCV
Guerrero, Carolina

Guerrero, Carolina

Doctor en Ciencias, Especialidad en Matemática Educativa, Centro de investigación y de Estudios Avanzados del IPN, México, DF.

carolina.guerrero@pucv.cl

(+56) 32 227 4039

Pagina del academico

Research lines

Modelling,

Problem Solving,

Digital Tools.

Publications

• Guerrero-Ortiz, C. & Mena Lorca, J & Morales, A. (2017). Fostering the Transit between Real World and Mathematical World: Some Phases on the Modelling Cycle. International Journal of Science and Mathematics Education, vol. 15 no. 86,ISSN: 1571-0068 (Print) 1573-1774 (Online) (Factor de Impacto:1.474)

• Guerrero-Ortiz, C. & Mena Lorca, J. (2017). Modelling Task Design: Sciences Teachers’ View, In Gloria Stillman, Werner Blum & Gabriele Kaiser (Eds.). Mathematical Modelling and Applications: Crossing and Researching Boundaries in Mathematics Education (pp.389-398). Springer

• Guerrero-Ortiz, C., Mejía-Velasco, H. & Camacho-Machín, M. (2016). Representations of a mathematical model as a means of analysing growth phenomena, Journal of Mathematical Behavior, 42, pp. 109–126.

• Guerrero-Ortiz, C. Reyes Rodríguez, A. & Espinosa Pérez, H. (2016). Using a dynamic geometry system to integrate analytic and synthetic knowledge in the solution of geometry problems. Int. Journal of Learning Technology,11 (3), pp.179–197.

• Guerrero-Ortiz, C. & Henríquez Rivas, C. (2016). El Espacio de Trabajo Matemático en el Estudio de Propiedades Sintéticas y Analíticas de la Parábola. In Proceedings of Fifth ETM Symposium, Florina, Grece, pp. 423-438.

• Guerrero, C., Camacho, M. & Mejía, H. (2015). Interpretación de fenómenos de crecimiento. Sus representaciones y el uso de herramientas digitales. Proceedings of XIV Conferencia Interamericana de Educación Matemática (XIV CIAEM), Tuxtla Gutiérrez, Chiapas, México.

• Guerrero- Ortiz, C. & Mena-Lorca, J. (2015). A comparison between mathematician and mathematics teachers’ strategies. Proceedings of nine congress of ERME, the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 9).

• Guerrero-Ortiz, C., Reyes-Rodriguez, A., Espinosa-Pérez, H. (2015). Integrating Synthetic and Analytical Aspects of Geometry Through Solving Problems Using a DGS, In Lorna Uden, Dario Liberona, Tatjana Welzer (Eds.) Communications in Computer and Information Science. Springer International Publishing, Switzerland, pp. 283-297.

• Guerrero-Ortiz, C & Mena-Lorca, J. (2015). Modelación en la enseñanza de las matemáticas: Matemáticos y profesores de matemáticas, sus estrategias. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias. 10 (1), pp.1-13. ISSN 1850-6666.

• Camacho-Machín, M. & Guerrero-Ortiz, C. (2015). Identifying and exploring relationships between contextual situations and ordinary differential equations. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology.

• Guerrero, C., Camacho, M. & Mejía, H. (2010). Dificultades de los estudiantes en la interpretación de las soluciones de Ecuaciones Diferenciales Ordinarias que modelan un problema. Enseñanza de las Ciencias, 28(3), pp.341–352.

• Figueras, O., Guerrero, C., Ponce, J. C., Real, R., Sánchez, M.(2008). AN INVESTIGATION OF CLASSROOM PRACTICE WITHIN A PROFESIONAL DEVELOPMENT STUDY PROGRAMME. In Proceedings joint Meeting of the 32th conference of the international group for the psychology of Mathematics Educations and the XXXth the North America chapter of PME. In Figueras, O., Cortino, J. L., Alatorre, S., Rojano, T., Sepúlveda, A. (Eds)

Research visit

– September – October 2016. Research visit at the Mathematical and Theoretical Biology Institute in the Arizona State University (ASU)

– 15 October – 30 November 2012. Research visit at the Mathematics Department in l’Université du Québec à Montréal, Canadá.

– September 2010 – February 2011. Research visit at the Mathematical Analysis Department in the University of La Laguna, Spain.

– 23 January – 29 June 2009. Research visit at the Mathematical Analysis Department in the University of La Laguna, Spain.

Projects

La modelación matemática en la práctica docente – transición desde la formación de profesores.

2015-2017
Investigador responsable
Financiamiento CONICYT/ Fondecyt/posdoctorado No. 3150317. Chile

Modelización y tecnología como medio de enseñanza de las matemáticas.

2013-2015
Investigador responsable
Financiamiento Interno, VREA, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

 

Schedule